Toen de Horizonblauwe Strich 8 klaar was had ik nog een 'klein' onverwacht klusje te doen aan de Bosch injectiepomp.
Probleem: Wit-grijze rook uit de uitlaat, onregelmatig lopende motor, geen motorvermogen meer.
Oorzaak: De achterste kogellager van de injectiepomp is kapot, de injectie is alleen redelijk ok op de eerste 3 cilinders.
Voordat we achter de oorzaak kwamen hebben we heel wat andere zaken nagelopen.
- De kleppen gecheckt op juiste speling.
- Compressie
- Cilinderwand bekeken met behulp van camera
- Gloeibougies gecontroleerd
- Voorkamers gecheckt
- Verstuivers op sproeibeeld beoordeeld.
Omdat de motor onregelmatig liep hebben we één voor één de leidingen boven op de pomp losgedraaid. Bij het losdraaien van de eerste drie leidingen ging de motor nog slechter lopen. Bij het losdraaien van de vierde leiding bleef de motor lopen zoals die aanvankelijk liep: onregelmatig. Het was dus iets bij de vierde cilinder. De injectiepomp leek de verdachte.
Andere pomp er op gezet, nu liep de motor beter. Maar niet mooi zoals die had gedaan. Om het zekere voor het onzekere te nemen hebben we de pomp naar Bosch Service in Emmeloord gebracht voor een gehele revisie. Het achterste lager van de pomp was inderdaad kapot.
Bij het terugplaatsen van de injectiepomp heb ik onderstaande instructie gevolgd.
Volgens het werkplaatshandboek is het juist dat het begin van de levering op 24° voor het bovenste dode punt in de compressieslag ligt. Het is niet zo goed om de pomp in deze positie te installeren, omdat hier de as van de injectiepomp onder spanning staat en te makkelijk verspringt bij het plaatsen van de pomp.
Je stelt de motor beter in op 45° voor BDP in de compressieslag (nokken op de nokkenas wijzen beide naar boven) Nu pak je de pomp en plaats je de tandspleet (ontbrekende tand) op de markeringslijn. Door licht op de meenemer naar links te drukken (tegengesteld aan draairichting) springt de pompnokkenas met de meenemer ongeveer 2 tanden door de onder druk staande nokkenas (veerbelaste stoterrol) terug. Nu moet de 2e tand met de merkstreep op het brandstofpomphuis corresponderen. Voordat de pomp gemonteerd wordt nog even controleren of de krukas 45° voor B.D.P. staat. Schroef de pomp vast en verbind de dieselleidingen.
Ontlucht de pomp door de schroef naast het vierde element los te draaien en met de handpomp te pompen totdat de brandstof zonder bellen naar buiten komt. Vervolgens de schroef vastzetten en doorgaan met pompen tot het overstortventiel van de pomp aan de achterkant bij elke pompbeweging hoorbaar fluit/knart.
Nu zou de motor moeten starten. Hou eventueel een tweede volle accu paraat mocht de eerste accu leeggestart zijn.