Als je roest gaat verwijderen is het natuurlijk de bedoeling dat dit niet terugkomt. Op deze pagina zaken die aan de orde komen om dit zo goed mogelijk te voorkomen.

Om te beginnen heb ik de roestige plekken tot op het blanke metaal weggeslepen en behandeld met Rost Jäger van Metallit. Dit is een roestomvormer en penetreert 7-maal sterker dan normale roestomvormers en is tevens geschikt voor behandeling van blank metaal. Het voordeel van deze Rost Jäger is de goede verdraagzaamheid met primers, plamuur en deklakken.

Na enkele lagen Rost  Jäger breng ik een laag Rostex ST400 aan. Dit is een 1K primer uit dezelfde range die voor een perfecte aansluiting zorgt met de 1K of 2K aflak. De eerste laag wordt geschuurd eventueel geplamuurd en daarna wordt een tweede (slijp-)laag aangebracht.

Delen van de bodem of wielkasten behandel ik als boven, echter hier plamuur ik niets aan. Randen, lasnaden en andere overgangen zet ik na bovenstaande behandeling zo nodig in de strijkkit en werk het verder af.

Bij mijn Benz was de parkeerremkabel console van het vloerdeel losgekomen. De plaats van de console heb ik ruim weggesneden tot op het blanke metaal. Hier heb ik een nieuw plaatje ingelast (doorgelast) en daaronder weer de nieuwe console (Niemoeller.de) Het geheel aan binnen- en buitenkant in de Rost Jäger en Rostex ST400 primer gezet, strijkkit voor afdichten lasnaden en daaroverheen nog weer een laagje Rostex om het later in de chassis coating te zetten