Ik denk dat dit nog wel de belangrijkste vraag is die je jezelf kan stellen. Zelf ben ik heel voortvarend aan de slag gegaan met mijn eerste W114 maar uiteindelijk liep dat uit op een totale ontmanteling van de hele auto.
Voordat je aan een oldtimer begint moet je je afvragen of je wel voldoende tijd en een geschikte ruimte hebt. Daarnaast is goed gereedschap en materiaal een eerste vereiste.
Mijn basisgereedschap bestaat uit:
- zware garagekrik
- 4 bokjes
- lasapparaat
- brandblusser
- compressor, niet te licht/klein
- carrosseriezaag
- slagmoersleutel
- doppendoos, met stukje steigerpijp als hefboom voor vastzittende moeren
- twee haakse slijpers, eentje voor doorslijpen en eentje voor afbramen, roest verwijderen
- excentrische schuurmachine
- en natuurlijk het gangbare handgereedschap
Verlichting
Daarnaast moet je dus een goed verlichtte werkplaats hebben. In mijn werkplaats heb ik rondom voldoende stopcontacten en TL-verlichting aangebracht. De TL-buizen zijn vervangen door daglicht buizen. En uiteraard moet je zeeën van tijd hebben :)). Het voordeel van een eigen werkplaats is dat je zo kan weglopen en de boel de boel kan laten wanneer je een keer geen tijd en/of zin hebt.
Afwisseling is belangrijk
Mijn broer had mij al gewaarschuwd dat aan één stuk door aan het zelfde te werken geestdodend en zeer demotiverend kan zijn. Zit je er een keer helemaal door tijdens het moeizaam verwijderen van de bitumen coating van de wagenvloer, begin gewoon aan iets anders. Ga je bumpers aan de binnenkant roestvrij maken en in de coating zetten, pak je velgen aan of poets wat chroomwerk. Niemand die je verplicht wat je eerst en wat je laatst moet doen.