Voor je gaat kopen moet je jezelf al de vraag stellen hoever je wilt gaan met een restauratie en wat je uiteindelijke doel is. Een dagelijkse- of een gelegenheidsrijder. Alleen APK-klaar maken of technisch en optisch 110%
Algemene Indruk
- De beste indruk krijg je met een proefrit. Mercedes-nieuwelingen zijn gewaarschuwd, een oude Mercedes rijdt altijd nog beter dan menig nieuwe auto uit de goedkope sector.
- Koop een eerlijke auto, hiermee bedoel ik een auto die niets te verbergen heeft, roest is niet erg je gaat tenslotte restaureren
- Ga er bij de koop van uit of je doel met de aankoop i.c.m. je eigen kunnen haalbaar is
- Liever een eerlijke roestige met alle opties dan een instapmodel die al 'opgeknapt' is
Versnellingsbak
- De versnellingsbak is in vergelijking met andere Fabrikaten zeer precies te noemen, maar heeft wel een lange synchronisatie tijd. Hectisch schakelen levert zelfs bij geringe kilometerstanden krasgeluiden op. Bijzonder kwetsbaar zijn de vijfversnellingsbakken. Die geven bij geringe kilometerstanden al een geruis van zichzelf, zelfs zo dat bij een hedendaagse auto een garantie reparatie zou worden uitgevoerd.
- De automaatbak tref je aan in oude en nieuwe uitvoering. Vanaf augustus 1973 wordt deze geleverd met een omvormer i.p.v. hydraulische koppeling. De bak is zeer geavanceerd en zelden defect. Er zijn kilometerstanden van 750.000 km bekend. Overigens is bijvoorbeeld een /8 met slechts 100.000 km pas goed ingereden. Wanneer de bak merkbaar later overschakelt is dat meestal een zaak van instelling. Check dit met een warme motor. Als echter de bak tussen het overschakelen 'jankt' dan is ernstige slijtage de oorzaak. Dit wordt nog eens bevestigd als de transmissie olie (oliepijlstok) verbrand ruikt en niet helder rood van kleur is. Een vervanging van de automaatbak is dan de verwachting, waarbij moet worden aangetekend dat er 34 verschillende automaatbakken zijn voor de /8.
Motor
- Een directe aanwijzing naar de toestand van de motor (lagerslijtage) levert de standaard geinstalleerde oliedrukmeter. De druk zou bij stationair toerental 0,5 bar en bij 3000 t/min 3,0 bar als grenswaarde moeten aangeven. In de praktijk zijn stationairwaarden van 2,0 tot 3,0 bij een vier-cilinder en 1,0 tot 2,0 bij de Doppelnocker te verwachten.
- Het compressiebeeld van een Diesel mag, naast de gelijkmatigheid van de compressie op de cilinders, niet onder de 8,5 komen (Diesel nieuw: 22...24, benzine nieuw: 10...12)
- Bovendien moet bij een warme diesel de motor na vijf minuten zonder voorgloeien nog starten,
anders is er een vermoeden van een gebrek aan compressie. - De dieselmotor mag tijdens de proefrit niet onregelmatig roet produceren.
- Een luid doordraaiende startmotor is vaak geen goed voorteken.
- Doorslippende riemen zijn niet verontrustend.
- Een diepe blik in de olievul-opening toont of het dodelijke olieslib heeft toegeslagen
- Een uiterlijk sterk met olie vervuilde Dieselmotor wijst er op dat een deel van de compressie langs de versleten zuigerveren in het carter verdampt en zo de olie door alle porieën drukt. Als de olievuldop losjes op de kleppendeksel ligt en deze begint bij lopende motor sterk op en neer te springen, dan is dit tevens een indicatie voor bovenstaand feit. Deze test kan ook worden uitgevoerd bij een ogenschijnlijk "fris" compressiebeeld.
- Een typisch Benzine-motor probleem is het blauwroken bij de koude start of bij afremmen op de motor bij hoge snelheid. De M114 (250/C/CE vanaf 04 1972) is een bijzonder sterke roker. Als men met een /8 Benzine is stadsverkeer bij elk stoplicht een dikke rookwolk achterlaat kan men rekenen op een onacceptabel olieverbruik van 2 liter per 1000 km.
Stuurinrichting, Voor- en Achteras
- Bij accelereren mag de cardan-as middenlager niet klapperen
- De achteras mag niet teveel 'zingen'.
- Een uiterlijk sterk met olie vervuild cardan wijst vaak op lekke asmanchetten
- De stuurinrichting mag bij een snelheid hoger dan 100 km/u niet uitbreken.
- 'Huil-geruis' bij inparkeren duidt vaak op een defecte stuurbekrachtingspomp.
- Een bij inveren of insturen krakende vooras bewijst dat onderhoudsvrij niet altijd defectvrij hoeft te zijn.
Carrosserie
Til de matten op, is het nat onder de voormatten, grote kans dat de waterkasten verrot zijn (grote reparatie waarbij de motor en/of het dashboard moeten worden verwijderd)
Het regenwater loopt aan de bovenkant door de paravan (beluchtingsrooster bij voorruit) door de waterkasten en wordt o.a. afgevoerd door de drie rubber klepjes in het motorcompartiment. Wanneer je water onder de voormatten aantreft is de kans dus groot dat de waterkasten zijn doorgerot.
Op de afbeelding zie je de afvoerkant aan de motorzijde. De binnenkant met daarin de aanjager en de verwarming is doorgerot en het water sijpelt op de wagenvloer onder de bitumen coating waar de vloer verder rot.
Om te controleren of de waterkasten verrot zijn zou je een emmer water over de paravan kunnen gooien. Tref je vervolgens water op de vloer aan en ben je geen die-hard restaurateur? Laten staan die auto!
Een origineel achterscherm is o.a. te herkennen aan de kleine glooiing aan het binnenscherm. Is dit recht dan heb je waarschijnlijk te maken met een overzet stuk, of weggesmeerd eindstuk.
Deze steunbalk onder het voorscherm tegen de firewall aan is flink doorgerot. Ook dit kan het gevolg zijn van lekke water/beluchtingskasten.
Controleer de achterwielkasten op doorroesten van alle randen.
Vanuit de kofferbak check je met je vlakke hand langs de binnenspatborden richting onderkant scherm en wielkasten of hier sprake is van weggesmeerd doorgerot blikwerk.
Check ook de onderkant van de deuren, vaak zijn deze weggeroest en bungelt het afsluitrubber onder de deur of is met kit vastgeplakt. Onder de radiateur zit nog een dwarsbalk die ook behoorlijk aangetast kan zijn, controleer deze dus ook.
Lees tevens het artikel Startproblemen en meer