advertentie

Hier uw advertentie?
Informeer naar de mogelijkheden.

De voor- en achterraamrubbers van mijn Benz waren duidelijk aan vernieuwing toe. Van een donorauto heb ik een getint voorraam met zonneband en getint achterraam met verwarming overgehouden.

De oude rubbers heb ik met een hobbymes ingesneden om zo de sierlijst/raam-pees makkelijk te kunnen verwijderen. De ramen goed schoongemaakt en vervolgens het nieuwe rubber er om gelegd. Ook hier heb ik weer gekozen voor originele raamrubbers.


Rechts de oude blanke ruiten, links de getinte. Een zachte ondergrond om beschadiging te voorkomen

Breng de sierlijst altijd aan vóórdat het raam in de sponning wordt geplaatst, erna gaat echt niet lukken.  Nadat ik het rubber om het raam heb gelegd moest de sierlijst er weer in. Ik heb hier eerst behoorlijk mee gefröbeld voordat ik in de gaten had hoe deze toch betrekkelijk eenvoudig kon worden aangebracht. Leg de lijst op het rubber en druk de buitenkant van het rubber richting lijst.

Aan de achterkant van de lijst zit een soort weerhaak die er voor zorgt dat de lijst door het rubber op zijn plaats wordt getrokken. In de hoeken de lijst even helpen als je de buitenkant rubber richting lijst duwt. Staat de hoek op het raam ietsje open, geen zorgen, als deze in de sponning komt wordt het rubber inclusief lijst richting raam gedrukt. Al met al toch een klusje waar je geen haast bij moet hebben.

Voor het plaatsen van de ramen in de sponning moet je met z'n tweeën zijn. Een soepel koord van ca. 7mm. om het rubber leggen, het raam in de sponning leggen en stevig aandrukken. De ander trekt nu de koord aan zodat het rubber om de sponningrand wordt getrokken. Aandrukken van het raam en het aantrekken van de draad met beleid en in overleg uitvoeren. Laat weten waar je bent met je draad, zodat de ander het raam daar kan aandrukken.

Bezint eer ge begint
Durf je het niet aan, begin er dan ook niet aan. Vooral ramen van gelamineerd glas zijn kwetsbaar. Laat het geheel, inclusief het verwijderen van de pezen uit de oude rubbers aan een vakman over. Het is zacht aluminium wat makkelijk uit vorm raakt en het is niet te betalen áls ze nog zijn te verkrijgen bij de Benzdealer.