De mooie zomer in Nederland zorgt ervoor dat je de verwarming nog niet aan hoeft in de Strichacht. Maar als je de schuifjes even uitprobeert en ze willen niet of slechts zeer stroef weer terug dan is het tijd de verwarmingsregelaar uitelkaar te halen.
Een klein klusje, hooguit een uurtje werk. De bowdenkabels kunnen met een brede schroevendraaier van de regelaar worden geschoven. De slangklemmen losdraaien en met sleuteltje 8 de twee moertjes losdraaien . Slangen verwijderen en de verwarmingsregelaar kan uit elkaar worden gehaald. Omdat het verwarmingsventiel op het hoogste punt van het complete verwarmingssysteem is bevestigd zal er heel weinig koelvloeistof verloren gaan. Wil je niets verliezen tap dan even iets af aan de onderkant van de radiateur.
De hevels waren met de hand nauwelijks in beweging te brengen. Nu de verwarmingsregelaar op de werkbank ligt is deze makkelijk te demonteren. Schroefjes verwijderen aan beide kanten en de heveltjes er af. De sluitbussen in de regelaar zijn aan beide zijden geborgd. Deze borgringen verwijderen en voorzichtig de sluitbussen er uit halen. Desnoods even wat kruipolie gebruiken, dit was bij mij niet nodig.
De regelaar en heveltjes heb ik gestraald en de sluitbusjes heb ik gepolijst met een 3M-pad. De afsluitringen ook meteen vervangen nu je de regelaar toch uitelkaar hebt. De zaak kon weer gemonteerd in omgekeerde volgorde van demontage. Let er bij het bevestigen van de hevel wel op dat het kerfje overeenkomt met het kerfje op het asje anders zit het sluitbusje verkeerd gemonteerd.
Het resultaat een zo goed als nieuwe verwarmingsregelaar die weer soepel beweegt.. Een beetje kopervet op de hevels zodat de bevestiging van de kabels ook wat smering hebben.
Hieronder een afbeelding van een regelaar die ik onlangs voor een andere Benz heb aangepakt.
De kleine O-ringen bestelnummer A0008354898
De grote O-ringen bestelnummer A0008355898