Inmiddels heb ik de kabelboom van de diesel-donor overgezet. De foto's van de diverse aansluitingen waren daarbij een prima hulp.

In het dashboard is plaats gemaakt voor de trekstartknop, de controlegloeispiraal en de stationairknop. Ook het contactslot is overgezet, hierop is de trekstarter aangesloten,

Ook de inmiddels opgeknapte rembekrachtiging heeft zijn plekje onder de motorkap weer gevonden.

Let er wel op dat remvloeistof ontzettend agressief werkt op lak. Bij de- en montage een paar doeken gebruiken om de vloeistof op te vangen.

Help, ik heb geen koppelingspedaal!
Omdat de donor een handschakelbak had moet er natuurlijk een koppelingspedaal bijkomen. Uit de donor heb ik de hele combinatie rem/koppelingspedaal gedemonteerd en overgezet naar mijn Benz. Deze is aangesloten op de vier bouten van de rembekrachtiging en met een bout aan het dashboard.

Op de onderste twee bouten is een houder gemonteerd voor het plaatsen van een stekker uit de kabelboom.

De koppelingspedaal werkt op remolie. In het schutbord van de automaat is een rubber dop geplaatst. Deze kan er worden uitgedrukt om plaats te maken voor een olieleiding van pedaal naar koppelingshuis. Er dient tevens een leiding van het remoliereservoir naar de koppeling-gever op de pedalen te worden aangesloten.

Wat ook overgezet moet worden is de schakelunit. Deze zit met vier boutjes vast aan de tunnel. De stekker voor de achteruitrijlampen weer aansluiten op de kabelboom.

De steun voor de versnellingsbak voor een automaat is korter. Voor montage van de handschakelbak dient dus de bredere steun te worden gebruikt.

Via Ebay heb ik een nieuwe origineel Mercedes elfenbein versnellingsknop opgedaan. Dit past natuurlijk prachtig bij het dito stuur en het prachtig rode interieur.

 


 

  

Differentieel
De overbrengverhouding 3.69 van het differentieel van de 240D is gelijk aan de 230.6
Ik laat dit differentieel dus mooi zitten.

Wat wel vervangen moet worden is de voorste aansluiting van de cardanas aan de versnellingsbak. Van de handschakeluitvoering is deze buis langer. De rest van de cardanas hoeft ook niet te worden vervangen, ook dit is gelijk.

Stuurbekrachtiging
Omdat een W115 niet altijd werd uitgevoerd met stuurbekrachtiging zijn deze onderdelen moeilijk te krijgen. Mijn W114 heeft stuurbekrachtiging, het stuurhuis en het oliereservoir kon ik gewoon gebruiken.

Wat niet past is de pomp en houder aan de motor. De pomp-as is korter en de houder is echt anders. Ook de poelie verschilt van de benzine uitvoering.

Verschillende slopers konden me niet helpen. Ik heb tenslotte op Ebay een houder gevonden en via Marktplaats een pomp met poelie gekocht. Inbouwgegevens van de stuurbekrachtiging zijn hier te downloaden.

Nog een paar details en de dieselmotor kan een nieuw leven beginnen