Na al de grote zaken volgen nu de details. De verlichting van de meters in het dashboard doet niets en de oorzaak is voor 99,9% de dimmer. Hieronder een beschrijving om dit probleem op te lossen.

Het klokken-paneel is eenvoudig te verwijderen door aan beide zijden even te wrikken. Het paneel wordt met een rubber ring op zijn plaats gehouden. Wanneer dit onverhoopt niet mocht lukken kan je altijd nog vanonder het dashboard tegen het paneel druk uitoefenen en dan komt het wel los.

Je kan alles loskoppelen maar het hoeft niet en is ook niet aan te bevelen als je een temperatuurmeter hebt die met een capillaire leiding is aangesloten. Met een korte kruiskopschroevendraaier verwijder je de twee schroefjes van de dimmer en trek je deze er voorzichtig uit.

Ook kan je een nieuwe dimmer bestellen (bestelnummer A0005421525), maar deze zijn erg duur. Een 2e hands kan hetzelfde probleem hebben als je eigen exemplaar.

Een quick-fix is er als de dimmer niet meer is te herstellen. Hiervoor soldeer je een klein stroomdraadje tussen de +12-volt-aansluiting en het <12-volt-contactpunt. Zie  afbeelding 2  hieronder. De dimmer is dan doorverbonden en de dashboardverlichting is altijd voluit.



Met een kleine kruiskop de dimmer verwijderen

 
De achterkant van het "klokkenspel"

Nu de dimmer is verwijderd kan je het beste aan de keukentafel verder gaan. Door de metalen klemmen voorzichtig naar buiten te buigen kan het draaihuis van de dimmer-voet worden verwijderd. Let op dat er geen veertjes wegvliegen!


Metalen klemmen licht buigen met schroevendraaier

Op de afbeelding hieronder vind je de volgende onderdelen:

Rechts de stel-as met een kunststofdeel waarin twee kleine veertjes zijn opgenomen en een sleepcontact (vooraan op de afbeelding) Links de behuizing met de weerstandswikkeling en de aansluitpunten. De stroomtoevoer gaat via het in het midden geplaatste sleepcontact over de weerstandswikkeling naar de verlichting.

Het is duidelijk zichtbaar waar het bij deze dimmer aan mankeert: Duidelijk corrosiesporen in het bijzonder op de plaats van de maximale lichtsterkte leiden tot flikkerende verlichting of zelfs uitval van de gehele dashboardverlichting.


Duidelijke corrosiesporen

Het sleepcontact met schuurpapier korrel 400 worden gepolijst tot het koper weer mooi glimt. De wikkeling in de voet heb ik eerst goed schoon geblazen met hoge druk. Daarna  de wikkeling en aansluitpunten heel voorzichtig opgeschuurd met een klein stukje schuurpapier, weer even schoon geblazen.

In onderstaande afbeelding zijn de onderdelen weer mooi blank. Eventueel kan een beetje WD40 (kruipolie) worden aangebracht tegen vochtopname. 


Alles ontdaan van vuiligheid en corrosie

Hieronder wordt de dimmer weer in elkaar gezet. De klemmen die bij demontage licht naar buiten zijn gebogen weer iets naar binnen buigen. De veertjes weer terugplaatsen in het kunststof gedeelte van het asje, vervolgens het sleepcontact er weer op. Voorzichtig het metalen plaatje om het asje en het zaakje naar beneden drukken zodat de klemmen weer om de voet vallen. Op de afbeelding steken de klemmen in de gaten, dit is niet juist, ze moeten om de inkeping van de voet. 


Montage

De dimmer moet nu soepel met de hand kunnen worden gedraaid. Is dit niet het geval, check dan of het sleepcontact goed geplaatst is. De dimmer kan nu weer teruggezet worden. De kunst is dit exact haaks op de achterkant te doen, zodanig dat het asje in de stelknop komt. Met een hand de dimmer positioneren en met de andere hand het stelknopje draaien tot je enige weerstand voelt. De schroefjes weer aanbrengen en check dan je verlichting.  


Het resultaat

Nu je toch bezig bent kijk dan ook even of alle lampjes het doen en nog helder zijn.

Alles ok? Dan het paneel weer aandrukken in het dashboard en genieten van het verlichte klokkenspel.

Bron en foto's: Stefan