De mooie Amerikaanse koplampen zijn inmiddels bevestigd op mijn Benz. De dim/grootlicht lampen moesten worden vervangen. Deze komen niet door de APK. Op Ebay had ik een vervangingsset besteld, daarin kunnen ook de normale H4 lampen worden geplaatst.


Ik heb de oranje kap uit de koplampen gehaald en hiervoor in de plaats oranje lampjes gebruikt. Voordeel van het verwijderen van de oranje kappen is dat de stadslichten nu ook wit zijn i.p.v. oranje. Toen alles was aangesloten was ik wel benieuwd naar het effect.

Geen richtingaanwijzers, wel alarmlichten
De koplampen deden het prima, maar geen knipperlichten helaas. Eerst de bedrading gecontroleerd, dit leek goed aangesloten. Toen de zekeringen nagelopen, ook allemaal goed. Vervolgens de handel aan het stuur maar een paar keer op- en neer bewogen, maar helaas..

Gek genoeg liet de alarmschakelaar de lampjes wel knipperen. Toen maar eens een andere handel geprobeerd, ook niets. Andere alarmschakelaar, niets, nada.

Thuis ben ik gaan Googelen en ik kwam het probleem vele malen tegen met evenzoveel oplossingen, waarvan ik dus een aantal had geprobeerd. Ook schijnen de oudere types een aparte relais te hebben voor alarmlichten en knipperlichten, dat was op mijn Benz niet het geval. Eén oplossing sprak mij wel aan, zodra ik weer bezig ging zou ik die als eerste proberen...

Ja mensen, de oplossing is vaak te simpel voor woorden
Oude zekeringen in oude zekeringhouders willen wel eens corroderen. De zekeringen zijn nog goed, maar maken niet of nauwelijks contact. Ik brandde van nieuwsgierigheid en heb dus eerst de zekering van de knipperlichten verwijderd en opgeschuurd. Dit ook gedaan met de koperen pootjes van de zekeringhouder en ja hoor: Knipperen als het een lieve lust is.

Je snapt natuurlijk wel dat ik alle zekeringen heb verwijderd en alles goed blank heb gemaakt. Dit is er eentje om niet te vergeten